W drodze ze smakiem

"Raz zobaczyć jakąś rzecz znaczy więcej, niż sto razy o niej słyszeć." Epiktet z Hierapolis

Mała Skała – niepozorne czeskie miasteczko

Czeska kuchnia w małej knajpce w Małej Skale

Bardzo lubię uczucie kiedy podczas swoich podróży przypadkowo trafiamy na ciekawe lub piękne miejsca. Często przesadzam z planowaniem każdej godziny wycieczki, takie niespodzianki są więc miłą odmianą ; ) Wracając z jaskiń dolomitowych do naszego miejsca zakwaterowania w Czeskim Raju odbiliśmy trochę na zachód. Głodni, zatrzymaliśmy się w miejscowości Mała Skała, aby spróbować zjeść dobre czeskie dania. Tak trafiliśmy do restauracyjki (bardzo mało miejsc w środku) Boučkův Statek – miejsca, które serwuje domową kuchnię i dobre czeskie piwo w całkiem przystępnych cenach. Menu zmienia się na bieżąco, dopisywane i usuwane dania można znaleźć na kredowej tablicy.

Czechy Mala Skala
Mała Skała z Zamkiem w tle
Czechy Mala Skala restauracja Boučkův Statek
Restauracja Boučkův Statek

Męska część grupy napaliła się na golonkę, ale tylko jeden miał szczęście, bo załapał się na ostatnią, potem wypadła z menu 😉 Dania były całkiem smaczne. Oczywiście, to co będzie można zamówić to loteria. Osobiście smakowało mi mięso w sosie, ale podano je z kupnym makaronem, co zepsuło moje ogólne odczucia. Szkoda, że akurat wtedy nie było knedlika, później się pojawił na innych stołach. Także knajpka – loteria 😉 Ale ogólnie można się zatrzymać i coś skosztować 😉 Bardzo dobra wiadomość dla kierowców – w Czechach wszędzie, gdzie trafiliśmy można zamówić dobre bezalkoholowe piwo. Tutaj nie było inaczej 😀

Czechy Mala Skala restauracja Boučkův Statek rizek
Rizek
Czechy Mala Skala restauracja Boučkův Statek golonka
Goloneczka 😉

Zamek Vranov

Jadąc do Małej Skały mijaliśmy ładny budynek na wzniesieniu. Początkowo myśleliśmy, że to jakiś klasztor czy kaplica, szybko okazało się jednak, że to najprawdziwszy zamek. Po obiedzie postanowiliśmy rozprostować kości, więc wybraliśmy się na drugą stronę rzeki Izery, aby wspiąć się na górę.

Czechy Mala Skala  zamek

Dokładnie to same ruiny zamku, który został wniesiony na skale. Na górę prowadzi dość stromy szlak, na końcu którego znajdują się otwarte drzwi wiodące do ruin zamku. Na miejscu można (oprócz biletów) kupić pamiątki oraz coś na ząb. Z pewnością jedną z atrakcji czekającą na górze jest niesamowity widok na miasteczko, płynącą rzekę oraz góry i skały w oddali.

Czechy Mala Skala  zamek Vranov wejscie
Czechy Mala Skala  zamek Vranov stoliczek
Czechy Mala Skala  zamek Vranov panorama 1
Czechy Mala Skala  zamek Vranov panorama 2

Muszę przyznać, że same ruiny zamku są chyba najciekawszymi jakie widzieliśmy do tej pory. Można wspinać się po licznych drabinkach, wchodzić w ciasne zakamarki, do których dojść można bardzo wąskimi korytarzami. W kilku miejscach spotkać można pozostałości po wyrytych napisach, rzeźbach czy pomnikach.

Czechy Mala Skala  zamek Vranov wejscie schody
Czechy Mala Skala  zamek Vranov schody
Czechy Mala Skala  zamek Vranov skaly

Pomimo tego, że zwiedzaliśmy ruiny zamku indywidualnie (bez przewodnika), spodobał nam się pomysł oznakowania trasy i wręczenia nam opisu owych znaków w formie wydruku w języku polskim. Kolejno przechodziliśmy z jednego miejsca w kolejne zapoznając się z opisami.

Czechy Mala Skala  zamek Vranov popiersie
Czechy Mala Skala  zamek Vranov obraz na skale

Wracając wyznaczonym szlakiem udaliśmy się jeszcze w kierunku punktu widokowego, który widzieliśmy z dołu. Znajduję się tuż nad ulicą i prowadzi do niego wąska ścieżka wśród skał. Wchodzimy na nią na własną odpowiedzialność o czym informuje nas tabliczka na drzewie. Osobom z lękiem wysokości raczej nie polecam…

Czechy Mala Skala  zamek Vranov znak wejscie na wlasna odpowiedzialnosc
Wejście na klif tylko na własną odpowiedzialność
Czechy Mala Skala  zamek Vranovpunkt widokowy
Punkt widokowy na skale

Mała Skała i znajdujący się tam zamek wywarł na nas duże wrażenie. Będąc w Czeskim Raju, czy w ogóle w północnej części Czech warto wybrać się na spacer leśną ścieżką, która prowadzi do tych jakże interesującego miejsca 🙂